اتابک نادری این روزها در نقش «ماژور اسماعیل خان» از یاران نزدیک کلنل پسیان در تالار وحدت روی صحنه است. نمایشی که درباره کلنل پسیان بوده و امین بشیری آن را کارگردانی می کند.

اتابك

همشهری آنلاین؛ فهیمه پناه آذر: اتابک نادری، بیشتر از آن که بازیگر سینما و تلویزیون باشد، بازیگر تئاتر است، نادری می گوید هر بازیگر تئاتر حداقل باید دو نمایش در سال حضور داشته باشد، چرا که بازیگری تئاتر یک انرژی مضاف هم به خود بازیگر و هم تماشاگرش می بخشد. این بازیگر به تازگی در نمایش «کلنل» به کارگردانی امین بشیری بازی می کند. نادری در نقش «اسماعیل بهادر» معروف به ماژور اسماعیل خان روی صحنه می رود. شخصیتی که از همراهان سرسخت کلنل پسیان بوده و بعد از قتل وی به خونخواهی این کلنل برخاسته است. این شصیت تا دهه ۷۰ زنده بود و در این دهه درگذشته است.

من ماژور اسماعیل خان هستم| زندگی کلنل پسیان را در تالار وحدت تماشا کنید

تئاتری که مابه ازای امروزی دارد

نادری در گفت وگو با همشهری از اجرای نمایشنامه های تاریخی می گوید و این که نمایش های تاریخی جذابیت برای تماشاگر دارد. وی در پاسخ به این سئوال که در نمایش «کلنل» با این که در دهه ۳۰ می گذرد، دیالوگ ها و قصه به گونه ای است که تماشاگر امروز تئاتر در آن مابه ازا پیدا کرده و با آن همذات پنداری می کند؛ این موضوع از کجا نشات گرفته؟ توضیح می دهد:«همیشه گفته می شود که در تاریخی اتفاقاتی می افتد که در زمان دیگری آن اتفاقات تکرار می شود و تاریخ همیشه به شکل های مختلف تکرار شده، قصه «کلنل» در دهه ۳۰ اتفاق افتاده اما با نگاهی به تاریخ ایران می بینیم که چقدر اتفاقات تاریخی را در این دهه ها داشتیم و سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی به شکل های مختلف با توجه به فراخور زمان تکرار می شوند. به همین دلیل است که مخاطب امروز در قصه های تاریخی مصادیق امروزی را می بینید و این خودش یکی از جذابیت های قصه های تاریخی است.» بازیگر فیلم سینمایی «های پاور» در ادامه با بیان این مطلب که قصه های تاریخی بستر خوبی برای زایش نمایشنامه هستند، از متن «کلنل» می گوید:«این متن به قلم محمد نقابی است، متن خوبی را نوشته و متن یک منظوم خاص و جذابی دارد. اما وقتی قصه های تاریخی که بر اساس واقعیات نوشته شده را می بینیم باید به این نکته آگاه باشیم که در این نوع قصه ها ساختار دارماتیک را نمی توان تعریف کرد. اما وقتی یک شخصیت تاریخی را معرفی می کنیم به طور حتم قصه اش شیرین است و «کلنل» می تواند معرفی یک قهرمان ایرانی که حس وطن دوستی فراوانی دارد، برای نسل جدید باشد. نسلی که قهرمانان تاریخ ایران را خیلی کم می شناسند.»

من ماژور اسماعیل خان هستم| زندگی کلنل پسیان را در تالار وحدت تماشا کنید

صحنه تئاتر به بازیگر انرژی می دهد
وی که در سال های اخیر در مدیوم های مختلف به عنوان بازیگر حضور داشت، حضور در صحنه تئاتر را متفاوت از سینما و تلویزیون می داند و یادآور می شود:«در تئاتر بازیگر؛ به گونه ای باتری اش شارژ می شود. صحنه به بازیگر تئاتر انرژی می دهد که بازیگر این انرژی را با بازی خودش به تماشاگر منتقل می کند. من به شخصه در تئاتر راحت هستم، وقتی وارد صحنه می شم انگار همه چیز صحنه برای خودت است و می توانی خودت را به چالش بکشی. تئاتر تلنگری است به بازیگری که روی صحنه حضور دارد.» 
نادری در نمایش «کلنل» در نقش «ماژور اسماعیل خان» بازی می کند، بازیگر سریال «بچه مهندس» از شخصیت جذاب این فرد می گوید و این که وقتی نقش را پذیرفته درباره اش تحقیق کرده است. نادری اضافه می کند:«کتابی درباره «ماژور اسماعیل خان» یافتم و وقتی آن را خواندم به شخصیت جذاب او پی بردم و این که این شخصیت آذری زبان؛ کاراکتری دارد که زندگی اش به تنهایی می تواند یک فیلم سینمایی شود. فردی که به طور کامل به کلنل پسیان وفادار است و بعد از کشته شدن پسیان حتی به خونخواهی او برمی خیزد. این شخصیت در دهه ۷۰ فوت می کند حتی در سن پیری هم دست از طرفداری پسیان برنمی دارد. این شخصیت معتقد بود که از پسیان زنده می ماند با نبوغی که داشت یک ایران نوین را رقم می زد. بسیار حس خوبی به این نقش دارم و نقش هر لحظه با من حتی وقتی روی صحنه نیستم.»

کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی از ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه رفته، در این کنسرت نمایش که توسط محمد نقایی نگاشته شده و روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است، علاوه بر اتابک نادری؛ محمد معتمدی خواننده در نقش عارف قزوینی، کاظم سیاحی در نقش کلنل محمدتقی پسیان، نازنین بیاتی در نقش‌های ایرنه و آموزگار، رحیم نوروزی در نقش‌های افسر آلمانی، پریداکس و ژنرال گلروپ و سیامک صفری در نقش‌های قوام‌السلطنه و ملک‌الشعرای بهار، به ایفای نقش می‌پردازند.


 

کد خبر 803312
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha